Het ontstaan volgens Godewijn Aldershoff: wp17703982_05_06

Enige tijd gelden zat ik na de tennisles wat na te praten met onder andere Gé Leurs. Nu houd ik ervan af en toe een beetje gek te doen en Gé houdt daar ook wel van.

Dus zeiden we voor de gekkigheid tegen elkaar: “We zouden eens een mannenkoor moeten oprichten, een koor dat mooie smartlappen en zo zingt: een Shantykoor….” Vervolgens zongen we naar hartenlust in de kantine van de ARTV. Die kantine heeft een prachtige akoestiek, naar ons bleek. Nu zongen wij natuurlijk als twee nachtegalen, maar toch.

Nadat we het er een tijdje niet over hadden gehad, kwamen we er toch weer eens over te spreken. “Het zou natuurlijk toch wel een rare en leuke boel zijn als er echt een mannenkoor zou komen” zei Gé. “Tuurlijk” zei ik “een Shantykoor, want hier is toch geen zee, maar wel veel water”. “Tja, en geen haven” zei Gé. “Precies” zei ik “dus een Ankeveens Havenloos Mannenkoor. Wel havenloos met een ‘n’ er in, anders wordt het wel erg haveloos”.Nu ja, zo is het eigenlijk gekomen. We hebben een aantal mensen benaderd waarvan we dachten dat die dit idee leuk zouden vinden en die ook een beetje voor de gezelligheid gaan.

We zijn natuurlijk heel erg ambitieus, er schuilt veel en groots talent in deze groep, maar het moet natuurlijk wel leuk zijn en leuk blijven. Daarom zijn Gé en ik blij dat er nu een dirigent, een accordeonist en een voltallig bestuur is en dat wij tweeën samen de feestcommissie vormen. Meedoen en meezingen is prima, een leuk uitstapje op zijn tijd maakt het alleen maar vrolijker en leuker.Gelukkig is het bestuur erg streng; je mag wel mee zingen, je moet zelfs gewoon komen, en als je echt niet kunt, dan meld je je af bij de dirigent.

Als je dat een paar maal verzuimt, dan moet je maar van het koor afgaan. Ik geloof dat dat de bedoeling is. Dat klinkt natuurlijk heel streng, maar een beetje discipline is prima, vraag dat maar aan de kapitein en zijn bemanning!